Az UAZ gyár története
A kezdetek
Az UAZ gyár (eredeti nevén: Ulyanovskiy Avtomobilnyi Zavod, azaz Ulyanovskiy Autógyár) 1941-ben kezdte meg mûködését, mikor is a szovjet ipar jelentõs részét keletre költöztették a német hadsereg közeledése miatt. Az elsõ termékek a GAZ (eredeti nevén: Gorkovsky Avtomobilnyi Zavod, azaz Gorkovsky Autógyár) és ZISZ (eredeti nevén: Zavod Imeni Stalina, azaz Sztálin Autógyár) licenszek megvásárlásával készültek, így az UAZ 69 névre keresztelt GAZ 69-es típusa, mely elsõként került gyártásra. A család végsõ változata már csak papíron valósult meg, de jól láthatóan nagy hatással volt a 469-es szériára. Talán belejöttek a fiúk. :-)
Az elsõ önálló lépések
Az UAZ gyár az 1950-es évek végén kezdett bele egy saját konstrukció megtervezésébe, mely egy, az orosz terepviszonyoknak megfelelõ terepjáró, 4x4 kisteherautó lett. A széria a 450-es nevet kapta és 1958-ban kezdtek bele az összeszerelésbe. Ez a megoldás annyira bevált, hogy kisebb csinosításokkal és átalakításokkal ma is szerepel a gyártási listán többféle módozatban.
A 469-es széria, azaz a Commander
A 60-as évek elején megkezdõdtek a kísérletek a 69-es széria felváltására, melynek eredményeként 10 évnyi tesztelés és tervezõmunka után 1972-ben megszületett a 469-es széria. A dolgok annyira jól mentek, bár ez köztudott, hogy a sorozat elsõ példánya a gyár udvarán volt/van kiállítva. A jármû szíve egy 2200 köbcentis, 72 lóerõs motor lett, mely saját tapasztalataim szerint is igen jó szolgálatot tud tenni terepen.
|